Blog

Veda a viera

30.05.2013 15:09

Veda a viera                          

 

Odjakživa ľudia skúmali všetko okolo seba. Už malé dieťa si všetko pochytá, ochutná, obzerá a čuduje sa, ak mu niečo pripadá čudné. Až sa z dieťatka stáva adolescent, prebudí sa dovtedy neznáma pýcha. Začne veriť, že on všetkému porozumel najlepšie a ak mu ten názor nezmení poznanie Boha, často tak žije až do skonania. Ako to súvisí s Bohom? Ten kto sa pokúsil hľadať ho, zistil, že pýcha je najväčšou zábranou k čistej viere v jediného Boha. Z histórie vieme, že nastalo mnoho konfliktov, ktoré vyústili až do vojnových tragédií. Ak si myslíme, že to pominulo, tak si stačí pripomenúť, ako ľahko sa spory okolo kresťanstva dostali aj do biznisu. Vznikajú kontroverzné knihy (Da Vinciho kód), filmy (Umučenie Krista Mella Gibsona) s jasným zámerom rozčúliť verejnosť a získať tak popularitu a tiež isté zisky. Ale v neposlednom rade sú tu vedecké pojednania o tom, či veda vyvracia kresťanské pravdy, či ich dokáže vysvetliť, alebo či tieto prístupy vôbec majú zmysel. Najviac viaznu konverzácie vtedy, ak sa stretnú dvaja extrémisti a to konzervatívny kresťan a zarytý ateista. Z toho obyčajne vzniká nekompromisná zvada. Hoci nás samotná biblia učí nehľadať znamenia, pravá viera je bezhraničná. A tú prijímame veľmi ťažko. Diabolský hlas sa vraj vždy posmieva, akí sme naivný keď veríme príbehu, ktorý vymysleli ľudia, aby posilnili moc nad hlúpym ľudom. Ale sú aj nekonečné rozhovory ľudí, ktorí svojím poznaním prevýšili priemerne vzdelaného človeka a začali hľadať spoločnú reč. Prof. Július Krempaský, vzácny človek, ktorého som už spomínal prednášal fyziku. Jeho úvahy boli natoľko netradičné, že tam skutočne  chodili aj študenti z iných fakúlt. Jeho kniha s lákavým názvom „Veda versus viera?“ rieši problém, či má a akým spôsobom fyzika riešiť kresťanstvo. Hneď na úvod je treba povedať, že prof. Krempaský je kresťanom a zároveň fyzikom nemalého, minimálne európskeho formátu. Keď som sa stretol prvý krát s touto knihou, spomenul som si na Einsteinov známy výrok „ Boh nehrá kocky“, ktorý si ako názov knihy vybral J. von Butllar. Myslel tým fakt, ako ho udivuje pri skúmaní zákonitostí vesmíru jeho usporiadanosť. Nech ale pripustíme čokoľvek, spomínaná pýcha nás utvrdzuje v tom, že všetko čo je okolo nás, by sa malo dať vysvetliť dostupnými metódami. Ani náhodou sa nám nechce skĺznuť do roviny, že je niečo nad naše chápanie. Ten, kto sa zahĺbil do biblických príbehov, nachádza zázraky, ktoré sa zdanlivo vymykajú fyzikálnym zákonom, prípadne tomu, na čo sme si v každodennom žití zvykli. Áno skutočne. Boh používal také zázraky iba výnimočne. Ak sme si ale radi vypočuli rozprávanie starých ľudí, často sa stretneme s príhodami, kde nenachádzame logické vysvetlenie. Iba sa nad nimi pousmejeme a rýchlo na ne zabudneme. Ak sa nám stane niečo podobné, mlčíme o tom, aby sme nevyšli na posmech. Kresťania naopak vedia, že sled udalostí v ich životoch môžu chápať ako vypočuté modlitby. Mnohým posmievačom to pripadá ako prifarbovanie obyčajných náhod. Som si istý, že my ľudia, máme okolo seba mnoho skutočných javov, ktoré sú nad naše chápanie a je vzrušujúce klásť si otázky. Raz sa dozvieme aj pravdu. Je u Boha. Text mojej piesne je o tom, že všetci hľadáme to isté. Je to šťastie.

https://www.youtube.com/watch?v=ZIQFdGew7q4

 

Šťastie

 

Kedysi som veril, že také ľahké je byť šťastný.

Mať vždy plné vrecká, byť štíhly a možno krásny.

Gate posledný model, úsmev, pristrihnutý fúz,

mať vždy plné vrecká a vedieť spievať blues

 

Veril som, že mám recept, ako žiť na tomto svete.

že pochopil som všetko, a viem aj to, čo vy neviete.

Klamal som sám seba, že robím to, čo treba.

Všetko je úplne ináč, odkedy poznám teba.

 

Ref.

Nemusím mať prepych,drahé auto, preplnené skrine.

Odkedy si pri mne , je všetko celkom iné.

 

Kam sa všetci ženú, po čom každý človek túži.

Mať prachy úspech a moc, chlapci chcú byť muži.

Ale ja na všetko kašlem, teraz ty si moje plus.

Iba jedného sa nevzdám. Stále spievam blues.

 

Ref.

Nemusím mať prepych, drahé auto, preplnené skrine.

Odkedy si pri mne , je všetko celkom iné.

 

 

 

 

 

 

 

Je ešte čas

16.05.2013 10:40

 

V živote som mal možnosť poznať niekoľko zaujímavých ľudí, ktorých zaujala fyzika a snažili sa pochopiť ju a používať vo všetkých oblastiach svojho života. Zdalo by sa, že je iba nástrojom, ktorý nám poslúži na to, aby sme si overili čo je pravdivé a skutočné. Je to prapodivná teória tvora homo sapiens. Ľudia, ktorých spomínam na úvod, ma utvrdili, že fyzika, aj keď s podporou akejkoľvek zložitej matematiky nie je všemohúca v našich životoch. Môj profesor fyziky, ktorého si nesmierne vážim, prof. Krempaský, napísal knihu so sľubným názvom Veda a viera. Otvára nám pohľady na svet, ktoré nerozdeľujú názorovo rôzne filozofické smery. Ako som mal možnosť ho poznať, vždy hľadal spoločný prienik výsledkov, ktoré poznal. Už samotný fakt, že bol fyzik a veril v jediného boha nám pripadal nepochopiteľný. Ako všetci , aj ja si kladiem základné otázky po celý život a snažím sa s nimi vysporiadať. Spoločný menovateľ všetkých otázok je práve život každého z nás. Najčastejšie sa pýtame v súvislosti s časom, ktorý sme prežili ale aj s tým, ktorý ešte máme pred sebou. Najmúdrejšie, čo o čase poznám, sú bezpochyby myšlienky krála Šalamúna citované v jednej z jeho kníh v Biblii. Zarazí nás poznaním, že všetko je márnosť. Zdalo by sa , že je to negatívna myšlienka, ale to je omyl. Je to  iba neznalosť celej hĺbky tejto múdrosti. Mimochodom spieva o tom aj Bob Dylan v nezabudnuteľnej piesni Blowing in the wind. Keď oslavujeme narodeniny, bežne sa pýtame, či je to veľa, alebo málo. Niekto chce vedieť, či je už dosť starý na to, aby žil a rozhodoval samostatne, iní sa boria s myšlienkou, či sú ešte súci na to, aby obstáli v konkurencii s nastupujúcimi generáciami. Áno príde čas, keď mladších nedobehneme ani keby nám bežali oproti. Geniálne to okomentoval Marián Jaslovský vo svojom zamyslení Pár slov k päťdesiatke:

https://jaslovsky.sk/par-slov-k-patdesiatke/

 

V dvadsiatke má človek pred sebou oceán času a nevie čo  s ním. Ja mám menej. A viem.                                      

Všimol som si, že všeobecne nám ľuďom vyhovuje hľadať vo všetkom to dobré, povzbudivé. Vo filmoch a literatúre je žiadaný americký sen, máme sklony veriť v posmrtný život, dokonca  mnohí veria na kozmické putovanie a iné formy života. To je už nad moje sily. Riešiť niečo, čo nepatrí k tomu, čo práve žijem. Sú maličkosti, z ktorých sa dá slušne vyžiť. Robert Fulgum sa dostal do povedomia vydaním svojich zamyslení pod názvom Všetko čo viem som sa naučil v materskej škôlke. Teší ma to, keď ma niekto utvrdí, že dieťa prežíva zážitky, ktoré všetci máme na dosah a napĺňajú nás. Keď hľadajú v oblakoch podoby zvieratiek, kreslia obrázky, ktorým rozumejú iba sami a vymýšľajú si nové zákony, ktoré platia iba v ich svete. Ja som si dnes napísal text piesne, ktorá nikdy nebude hitom, a nik nebude hodnotiť či to malo zmysel alebo nie. Rád sa započúvam do piesní Vlastu Redla . Vlasto v jednej piesni spieva, že písní se dá zložit fúra. Našiel som podľa jeho harmónií iné ladenie, ako bežné kvintové ladenie. Budem si pospevovať pieseň, ktorá mi dnes bude robiť radosť. Budem sa riadiť zákonmi, ktoré platia iba v mojom svete.

 

Je ešte čas

 

Šalamún nás poučil čo všetko je márne

Ak nepríde pravý čas nehreje slnko jarné

Nikto nie je ešte súci aby odpočíval,

každý z nás má právo aby ešte sníval

 

Chvíľu sa mi zdalo že sa predčasne stmieva

že niečo zaniká keď sa rieka do rieky vlieva

Ani neviem odkiaľ to prišlo, ale bolo mi jasné

že ešte sú tu veci, ktoré by mohli byť krásne.

 

Ref:

No predsa oblaky čo sa ženú po oblohe,

a tiež tie chvíle, keď vnímaš blízkych ľudí.

Keď plece sa dotýka pleca a slová nie sú strohé.

Alebo ráno, keď nás dvoch slnko spolu budí.

A ešte je isté, že nebo raz bude krásne modré,

ale aj dážď nás celkom premočí do nitky

Vtedy vieme isto, čo príde bude pre nás dobré

a pochopíme že čo žijeme nie sú iba zbytky.

 

Čo tým myslel Šalamún, keď dávno tvrdil,

že všetko je márnosť ,všetko má svoj čas.

Ľudia na to myslia, či múdry král nepoblúdil.

Nič zlého sa nestalo, čo môže nás tešiť zas.

 

No predsa oblaky čo sa ženú......

 

 

                                                                                                                                                                           

Vietor fúka

27.03.2013 21:27

 

Táto téma sa týka jedného zážitku, ktorý mi utkvel v pamäti. Neviem prečo,
ale moje zážitky sa triedia podľa podivného kľúča. To že naša pamäť každú 
informáciu, vyhodnotenú ako nepotrebnú likviduje, je známe. Ale existuje niečo
ako mnemotechnická pomôcka, ktorá často uchová v našej hlave aj zdanlivo nepotrebné.
Ako príklad uvediem profesorku slovenčiny, ktorá nás prekvapila na hodine 
slovenčiny niečím, ako testom. Upokojila nás tým, že sme sa nemuseli podpísať.
Otázky boli prosté. Zo života. Akú prácu si najviac ceníme, čo v živote chceme 
dokázať a tak podobne. Vydýchol som si. Odpovedal som, ale papier som nepodpísal. 
Dodnes neviem prečo. Gulička, ako sme profku volali, dala pokyn na pozbieranie 
odpovedí. Šibalsky sa usmiala a prelistovala ich, aby zistila, kto to podpísal. Našla
iba jeden podpis. Vzala hromádku papiera a razom ich roztrhla. Vetu, ktorú vyslovila,
nikdy nezabudnem. Ak niečomu veríte nikdy sa za to nehambite. Konajte vždy tak,
aby ste sa mohli pod to podpísať svojím menom.Mal som chuť vybrať môj hárok z koša
na smeti a podpísať ho. Ale prerušila ma ďaľšou myšlienkou. Nikdy nevyberajte svoj
hárok zo smetí, pozerajte na to čo môžete vykonať v budúcnosti.
             Prečo tento úvod? Zamyslel som sa nad tým, čo som prežil nedávno. Stal som 
sa terčom posmeškov anonymného hulváta. Upozornil ma na to priateľ, s ktorým si 
na tejto stránke trénujem písaný text. Hoci tých hanlivých urážok bolo viac, boli pod
rôznymi menami, ale s tým istým rukopisom a obsahom. Pretože sme boli v klube na 
úžasnom podujatí  ústnych harmonikárov, nenechal som si pokaziť náladu. Pôvodca 
textu nám bol hneď jasný. Ostala otázka, ako s tým naložím. Dostal som jasnú radu.
Raduj sa, teš sa. Máš teraz potvrdené, že niečo znamenáš. Pamätaj. Vietor fúka iba 
na kopci. Čím si vyššie, tým viac fúka. Tá hŕstka úbožiakov a vieme kto to je, sa hambí
podpísať. Urobili si hambu.  Od dnes si hrdo pamätám. Vietor fúka iba na kopci.

Prečo hudba

26.03.2013 15:09

 

 
Premýšľal som nad tým, prečo človek začne koketovať s hudbou. Valí sa na nás zo všetkých strán.Od rána nás osloví pri rannej káve, tvorí pozadie každej reklame, ale v niekom sa prebudí aj chuť tvoriť.Myslím si že nie je oddeliteľná od iných foriem umenia ako je talent maliara, alebo kreativita básnika spisovateľa a iných druhov. Poznám zopár kreatívnych ľudí, či je to grafik, fotograf alebo keramička, nik sa netají svojim vzťahom k hudbe.Hudba pomáha rozvíjať kreativitu. Dodá okamžikom atmosféru. Raz je to optimizmus, inokedy smútok. Melódia sa doplní textom a pieseň sa stáva akýmsi obrazom toho, čo prežil autor. Je to ako pár riadkov v denníčku. Má okrem výpovednej hodnoty aj iný rozmer. Poslucháč sa môže s piesňou stotožniť a stáva sa mu veľmi blízkou. Autor si poslucháča získa svojím prejavom a môže sa stať obľúbeným často až populárnym a žiadaným. To môže dokonca popliesť aj samotného skladateľa. Netvorí kôli výpovednej hodnote piesne, ale cielene očakáva popularitu a slávu.Boli časy, keď sme mlátili do gitár, aby sme narobili rámus a hľadali sme chytľavé nápevy, aby si ich publikum zapamätalo. Obliekali sme sa tak, aby náš imidž upútal baby a boli sme radi, keď si nás všimli. Teda kapely niekedy vznikali aj z tých dôvodov. Skúsený profík ľahko odhalí, čím sa kapela vyznačuje. Či chce niečo povedať svojou tvorbou, či hľadá spôsob, ako zarobiť hudbou, či je vyznavačom nejakého hudobného žánru a chce si nájsť spoluhráčov na inštrumentálne orgie, alebo to najtrápnejšie, že si myslí, že dôjde ľahko k sláve. A hlavne si myslím, že hudba nie sú preteky. Nič mi nehovoria ankety, rebríčky, či počty predaných nosičov. Je mi skutočne fuk, ak rapper predá rekordný počet nosičov, ak jeho monotónny rytmus sprevádzaný recituvaním stupídneho textu ma znervózňuje. Aký to má význam? Nie je žiadne kritérium na výber žánru. Hoci ja osobne neobľubujem napríklad dychovku, nedovolím si vyjadrovať sa k zmyslu takej muziky. Jednoducho som naladený ináč. Iba hudba, ktorá nemá svojich poslucháčov stráca svoj zmysel. Toto kritérium je užitočné, lebo ak sa kapela obohrá, stráca poslucháčov, a zdržiava sa už iba v skúšobni. Stáva sa to aj veľkým osobnostiam a vtedy dokonca manageri vyrobia škandál, ktorý kapelu vracia na pódium.Ja som mal vždy ešte jeden rozmer. Napísať pieseň len tak. Ako pesničkár. Ak nie je nikomu venovaná,
Tak si ju nechám. Spievam si len tak sám v záhrade a pri nohách mi sedí Max. Môj pes. Dôležité je,aby pieseň mala svoj príbeh. Stačí ráno zaspievať: 
 

Krásne ráno, také krásne ráno, také rána má len krásny deň

Ráno vstáva, zarosená tráva, ráno s trávou vstáva nový deň.

 
Tak o hudbe by sa dalo písať mnoho, ale dnes mi napadlo toto.
 

                          

Quo vadis

04.01.2013 00:00

K napísaniu týchto riadkov som sa nechal inšpirovať vtipne naformulovanou témou "Zakladáme bluesovú kapelu" od Mariána Jaslovského. Vrele to odporúčam všetkým slávychtivým absolventom  ĽŠU, či ambicióznym typom hudobníkov, ktorí úspešne absolvovali školu gitary, priamo na dvore medzi panelákmi.

https://www.jaslovsky.sk/zakladame-bluesovu-skupinu/

Sám som prepadol tvorbe prvých textov a melódií až som dorástol na pódium a nahrávanie v štúdiu. A dnes sa pýtam, koľko bolo takých ako ja a kto by mal očistiť pódiá od toho, čo tam jednoznačne nepatrí z rôznych dôvodov. Na Facebooku ma často atakujú žiadosti kapiel, aby som sa vyjadril v ankete Slovenskej bluesovej spoločnosti. Mám však obavy, že okrem kategóriií ako Objav roka, Inštrumentalista roka, Spevák speváčka roka a ďaľších, sa už pýta aj kategória Gýč roka. Bluesovú scénu na Slovensku mapujem už od konca sedemdesiatych rokov. Bolo to obdobie, keď nám všetko čo hralo bolo vzácne a ak sa tam nebodaj objavilo i čo si provokačné či dvojzmyselné, tak sme nadšene tlieskali. Boli to zlaté časy folkáčov a blues hral snáď iba Jano Litecký, ktorému sme vtedy hovorili "Jagger." a Peter Lipa jazzoval v Starej sladovni. Mamut bol vôbec jediným miestom, kde sa táto scéna udomácnila. Bolo to miesto, ktorým nepohŕdol ani Milan Lasica  s Julom Satinským, občas sa stavil Janko Lehotský, chodili aj študenti a tak. Tam som prvýkrát stretol aj Boboša Procházku. Svoje pódium nemali folkáči, ktorí sa túlali po neznámych festivaloch. Pamätám si na jedno posedenie so Slnovratom Valúcha, Janouška a Svozila, keď vznikla myšlienka hrať blues na fujarách . Postavil som kapelu a hneď sme to aj uskutočnili. Stretlo sa to väčšinou s pochopením, hoci vtedy už zabudnutý Jožo Barina nás za to nesmierne kritizoval. Boli to časy, ked Boboš exceloval s kapelkou, na ktorú si rád spomeniem ešte aj dnes. Elektric blues band  bol úžasným oživením vtedy chudobnej scény. Tiež Bluesweiser s Jurajom Turtievom a harmonikárom Dušanom Stojkom boli originálni svojím prejavom. Juraj si dodnes udržal svoj repertoár, ktorý má jasný rukopis .Bonzo Radványi sa tiež zapísal nezmazateľne svojou hrou ale aj propagáciou a organizovaním podujatí.V tých časoch som aj ja zatúžil sformovať si vlastnú kapelu a tak piesne, ktoré som písal, konečne dostali konečnú podobu. V štúdiu sa okresali a prežil som pekné obdobie, ked sme si užívali pódiá. Nastal ale veľký bum a kapely vznikali snáď všade, kde v zásuvkách mali 220 V. Blues dostalo rôzne podoby. Od jazzu, bluesrocku, až po originálnu imitáciu pôvodných zvukov Mississippi Ľuboša Beňu. Svoje miesto majú aj kapely, ktoré sa stávajú až kultovými ako ZVA  Nora Červenáka zo Zvolena, či pomerne neznámy Deravý Groš z Levíc, ktorý napriek tomu, že hrá iba pôvodnú tvorbu veľmi originálnu, verejne hrajú iba vzácne . Ich žiadny koncert si nenechám ujsť. Viem, že tam určite stretnem aj kamaráta a výborného človeka, známeho to vydavateľa Kolomana Kertésza Bagalu alias "Kaliho". Čas neúprosne letí a objavujú sa nové tváre. Boboš s Petrom Lipom dokonca "prevedú" po slovenských pódiách aj Petra Cmoríka s programom Blues troch generácií. Boboš s ambicióznym gitaristom Marekom Wolfom dávajú bluesu nový feeling. Ja som sa rozhodol opustiť kapelu, ktorá nemala vôľu nacvičovať pôvodnú tvorbu. Piesne ostávali v šuplíku. Muzikanti sa rozpŕchli.

Kávu som dopil, takže končím svoje zamyslenie.